Κι αυτό γιατί κατά την ώρα πού γίνεται η ακολουθία της προσκομιδής προσφέρονται άρτοι, (πρόσφορα) συνήθως 3 ή 5 για να εξαχθούν οι μερίδες, πρώτα ο αμνός πού συμβολίζει το σώμα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, δεύτερον η τριγωνική μερίδα της Θεοτόκου, τρίτον οι μερίδες των 9 ταγμάτων, δηλαδή πάντων και πασών των αγίων της Εκκλησίας μας, τέταρτον η μερίδα του οικείου μας επισκόπου (Αρχιεπισκόπου ή Μητροπολίτου για τα εν Ελλάδι δεδομένα) και τέλος μερίδες των ζώντων και κεκοιμημένων, της θριαμβεύουσας και της στρατευόμενης Εκκλησίας.
Τα υπόλοιπα των άρτων αυτών (δηλ. των προσφορών) χρησιμοποιούνται για το αντίδωρον.
Και φυσικά το μέγεθος των αντίδωρων δεν μπορεί να είναι...
ιδιαίτερα μεγάλο και ικανώς χορταστικό, αλλά τέτοιο πού να επαρκεί ώστε να διανέμεται σε όσους δεν μετέλαβαν των αχράντων Μυστηρίων.
ιδιαίτερα μεγάλο και ικανώς χορταστικό, αλλά τέτοιο πού να επαρκεί ώστε να διανέμεται σε όσους δεν μετέλαβαν των αχράντων Μυστηρίων.
Για τον λόγο αυτό και το αντίδωρο πού είναι μετοχή αγιασμού Θεού γίνεται διʼ αυτού του αισθητού άρτου.
Ωστόσο η Εκκλησία μας καίτοι μπορεί ανάξιοι οι πιστοί να μην λαμβάνουν το «Δώρο», δεν θέλει κανείς να φύγει απʼ αυτήν χωρίς να δώσει κάτι στον καθένα.
Αυτό το κάτι είναι το αντίδωρο.
Είναι θα λέγαμε μια πράξη αγάπης και φιλανθρωπίας για τους αναξίους της μετοχής.
Και μπορεί μεν το αντίδωρο να μην είναι το ίδιο Σώμα Χριστού, αλλά σφραγίσθηκε με τη λόγχη και δέχθηκε από τον λειτουργούντα και προσκομίζοντα κληρικό τα άγια λόγια.
Ο Μέγας Αγιασμός έρχεται στον πιστό με τη μετοχή στα Άχραντα Μυστήρια.
Όμως, ένας έστω και μικρός αγιασμός έρχεται και από το Αντίδωρο.
Πρόκειται περί «δωρεάς θείας πάροχον».
Πρέπει να μάθουν οι πιστοι μας ότι το αντίδωρο δεν είναι για «πρωινή δόση» τύπου τροφής-γεύματος χορταστικού!, αλλά μετοχή ευλογίας και αγιασμού.
Κι ένα ψίχουλο να μεταλάβει ο πιστός από το αντίδωρο, αγιάζεται.
Ακούμε ακόμη ότι οι πιστοί μας ζητούν πολλά αντίδωρα για ολόκληρη την εβδομάδα.
Καλή κι ευλαβική η συνήθεια.
Όμως το αντίδωρον είναι αντί της μετοχής των Αχράντων Μυστηρίων στη συγκεκριμένη ημέρα, χρόνο και τόπο τελέσεως της Θείας Ευχαριστίας.
Μαζί με τον Εκκλησιασμό έρχεται ή το Δώρο ή το Αντίδωρον.
Εκτός του Εκκλησιασμού ποια η θέση του;
Για λόγους πρακτικούς και στα μοναστήρια προσφέρουν και λίγο οίνο η άρτο βουτηγμένο και σε οίνο έτσι ώστε να μην υπάρχει περίπτωση ατυχήματος μετά από κάποιον και του πέσει κάποιος "μαργαρίτης" (Θ.Κοινωνία) από το στόμα.
Μερικές φορές ορισμένοι λαικοί μπαινουν μέσα στο ιερό και ακόμη και όταν δεν έχουν κοινωνήσει το ρίχνουν στο φαγοπότι με αντίδωρα και κρασί!!!
Δεν το καταλαβαίνουν ότι αυτο είναι ασέβεια?
Αλλά ο διάβολος δεν κάθεται με σταυρωμένα χέρια και πολύ συχνά από καλές συνήθειες μας ρίχνει σε αμαρτίες!
Γι αυτό αρκεί το αντίδωρο και δεν χρειάζεται να ψάχνουμε και για κρασί μετά τη Θεία Κοινωνία διότι μερικοί είναι επιρεπείς στο να το ρίξουν και στο μεθύσι (!!!) με το πρόσχημα καθαρισμού του στόματος!
Αυτό ομολογουμένως δεν το είχα ξανακούσει...Φυσικά και το αντίδωρο είναι για ευλογία και όχι για χόρταση και ειδικά εδώ στην Ελλάδα πρέπει να γίνει αντιληπτό που υπάρχουν στη ζωή ακόμη άνθρωποι με έντονα τα κατοχικά σύνδρομα.Η Εκκλησία έχει ορισμένη τάξη που τελούνται τα μυστήριά της.Πρέπει να τη σεβόμαστε,δεν γίνεται να την καταργούμε...Τι να πει κανείς ?
ΑπάντησηΔιαγραφήΕ ΝΗΣΤΙΚΟΙ ΜΕΝΟΥΝ ΤΟΣΕΣ ΩΡΕΣ ΟΙ ''ΕΥΛΑΒΕΙΣ ΚΑΙ ΠΙΣΤΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ''ΝΑ ΜΗΝ ΓΕΜΙΣΟΥΝ ΤΙΣ ΤΣΑΝΤΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΤΣΕΠΕΣ ΤΟΥΣ ΜΕ ΑΝΤΙΔΩΡΑ?
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΙΤΕ ΟΛΟ ΤΟ ΚΑΛΑΘΙ ΜΕ ΤΑ ΑΝΤΙΔΩΡΑ ΦΑΜΕ Η' ΕΝΑ ΨΙΧΟΥΛΑΚΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ΕΙΝΑΙ,ΑΛΛΑ ΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ?